Născut în Viena, dintr-o familie avută, părinții i-au dorit o viață ușoară departe de „acele de păr”, de virajele și liniile drepte de pe circuitele din Formula 1. A privit cum colegii săi din breaslă mureau pe capete pe betonul pistelor, dar el a fentat destinul tragic la diferență de 10 secunde. Pentru Niki Lauda au trecut patru decenii de la accidentul de la Nurburgring, de pe 1 august 1976, care l-a lăsat desfigurat, compătimit și indignat de oamenii care-l priveau „nepoliticos”, cum declara fostul campion din „Marele Circ”.
„Iadul Verde”
Nurburgring ori „Iadul Verde”, cum îl numea Jackie Stewart, întins pe 5 kilometri, în prezent, în jurul orașului medieval Nurburg a lăsat o pată pe fenomenul motorsport. 69 de piloți au plătit tribut vechiului circuit, iar Niki Lauda a fost aproape de a se regăsi pe „lista neagră” a sporturilor cu viteză.
Cu o săptămână înainte de etapa din Formula 1 de la Nurburgring din 1976, Lauda le cerea celorlalți piloți să strângă rândurile și să ceară boicotarea „Iadului Verde”, din cauza lipsei de siguranță, dar majoritatea a votat împotriva cererii. Monopostul Ferrari, pilotat de Lauda, a derapat la ieșirea dintr-o curbă în parapet, de unde a ricoșat înapoi pe pistă. Prins în flăcările de 2-3 metri care-i înconjurau mașina și lovit de Brett Lunger a fost scos din epava monopostului, nu înainte de a inhala fumul toxic și de a suferi arsuri grave pe tot corpul.
Bilanțul accidentului: arsuri grave, un ciot de ureche și plămâni distruși
Ferrari, echipa pentru care pilota Lauda, a boicotat Marele Premiu al Austriei, după cursa de la Nurburgring. Niki era în spital, mai mult mort decât viu, dar dependența pentru viteza l-a adus o lună mai târziu din nou în monopost pentru cursa de la Monza. Viața de după accident i-a adus o nouă înfățișare, iar acceptarea și acomodarea cu ce ajunsese l-au indignat, nu din perspectiva sa ci din modul în care îl priveau cei care-l înconjurau: „După accident, când am ieșit în lume, oamenii mă priveau și erau șocați. M-au supărat. Erau nepoliticoși atunci când își ascundeau gândurile în privința înfățișării mele„.
„M-am operat doar pentru a-mi îmbunătăți vederea. Chirurgia plastică este plictisitoare și scumpă. Câtă vreme îmi funcționau ochii, nu mă mai interesa nimic„.
Niki Lauda este triplu campion mondial la Formula 1 (1975, 1977, 1984), dar niciodată nu a regretat întâmplarea tragică, care l-a lăsat cu cicatrici pe față. Mai târziu au fost acoperite de firmele de îmbrăcăminte care au plătit bani grei pentru a pune șepci pe capul fostului campion: „În niciun moment nu am regretat, pentru că știam care sunt riscurile. Am vrut să văd dacă pot reveni. Nu am fost uimit că am avut un accident. În toți acești ani am văzut oameni care au murit în fața mea„.
Articol scris de DAN MIREA
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER